به نظر می رسد که دنیا نوعی شبکه اجتماعی است. در واقع، حدود ۳ میلیارد کاربر رسانه های اجتماعی وجود دارد که یک عدد قابل توجه و مهمی است.

کسب و کار شما باید در شبکه های مختلف اجتماعی قرار داشته باشد. اکنون اصلی ترین راهی که شما با مخاطبان خود صحبت کنید همین شبکه های اجتماعی است که راهی برای ساختن برند شما و تقویت روابط شما با مخاطبان خود نیز می باشد و حتی کاربران را قادر می سازد مستقیم از هر کسب و کاری خرید کنند. در بلاگ امروز هوداد ۱۸ نکته کلیدی در مورد چگونگی حرکت به بهترین شکل در شبکه های اجتماعی برای رشد کسب و کارهای کوچک را بررسی می کنیم.

۱. حساب کاربری خود را به درستی تنظیم کنید.

سازندگان شبکه های اجتماعی می خواهند شما به اهداف خود برسید. آنها می دانند که چگونه می توانید این کار را به بهترین شکل انجام دهید، و احتمالاً می توانند آن را ساده توضیح دهند. ویدیوهای آنها را تماشا کنید ، راهنماها را بخوانید و مراحل تنظیم حساب خود را دنبال کنید.

۲. پاسخ به مشتریان

همیشه باید تا حد امکان به پیام ها، نظرات و هرگونه عکس العمل مشتری پاسخ دهید. برای صرفه جویی در زمان، در برخی شبکه های اجتماعی می توانید پاسخ های خودکار تنظیم کنید. پاسخگویی به مشتریان باعث می شود که احساس شنیده شدن و ارزیابی پیشنهادات در مشتری بیدار شود. آنها باید باشند زیرا که منبع درآمد شما هستند!

۳. فقط خود را تبلیغ نکنید.

اگر دائماً در مورد چقدر عالی بودن و کیفیت محصولتان بنویسید، مشتریان بی حوصله می شوند و به برند شما اعتماد پیدا نمی کنند. البته که هر از گاهی در مورد دستاوردها، محصولات یا خدمات خود گزارش بدید، اما مطمئن باشید که این مطلب نیز با محتوای با کیفیت در هم آمیخته است. مشتریان شما به دنبال دلیلی برای دنبال کردن شما در رسانه های اجتماعی هستند. مواردی ایجاد کنید که مخاطبان شما بخواهند آن را ببینند.

در زیر چند ایده برای محتوایی که در تله تبلیغ کردن خود نیفتید آورده شده است:

برگزاری مسابقه /تولید محتوای تصویری از شرکت/پست های وبلاگ/نظرسنجی ها/اینفوگرافیک/مصاحبه /نقل قول ها/جلسات AMA (هر چیزی از من بخواهید)/پاسخ به رویدادهای محلی یا ملی

در نهایت قاعده کلی این است :۸۰٪ محتوا ، ۲۰٪ تبلیغ.

۴. مشتری را تشویق به مشارکت بیشتر کنید.

شما می خواهید مخاطبان شما با شما صحبت کنند، مطالب را به اشتراک بگذارند، مشترک شوند ، دنبال کنند و نظر دهند. هر تعامل با شما دامنه شما را در شبکه های اجتماعی افزایش می دهد. هرچه افراد با شما تعامل بیشتری داشته باشند، احتمال اینکه افراد دیگر شما را پیدا کنند بیشتر است.سوالات مخاطبان خود را بپرسید و به آن پاسخ دهید.

۵.  کیفیت کار خود را اندازه گیری کنید.

اطمینان حاصل کنید که اهداف خود را خاص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، مرتبط و مبتنی بر زمان تنظیم کرده و معیارهای اندازه گیری را به دست آورید. اهداف و معیارها را به روز نگه دارید. از این معیارها برای آزمون انواع مختلف محتوا استفاده کنید.

۶. شبکه اجتماعی متناسب با کسب و کار خود انتخاب کنید.

از آنجایی که شبکه های اجتماعی گسترده هستند، بهتر است با یکی از آنها شروع کنید پس از تثبیت نام و برند خود دیگر شبکه های اجتماعی را نیز بسازید. تحقیق کنید که مخاطبان شما در کدام رسانه قرار دارند و ابتدا روی آن شبکه اجتماعی تمرکز کنید. در اینجا اطلاعاتی در مورد نوع مخاطب در هر رسانه و آنچه که برای آنها مناسب هستند آورده شده است:

Facebook: رده سنی کاربران معمولاً ۲۵ سال و بالاتر هستند. برای اشتراک گذاری مطالب در اشکال مختلف استفاده می شود .به اشتراک گذاشتن فیلم ها، اینفوگرافیک ها، عکس های شرکت و مسابقات اهمیت ویژه دارد. فقط سعی کنید مخاطبان خود را در فیس بوک نگه دارید.

Instagram: این مورد برای مشاغل B2C بهتر است، به خصوص مشاغلی که از نظر بصری جذابیت بیشتری دارند. با اضافه کردن استوری، قالبیت ایجاد سوال، نظرسنجی و رای گیری وجود دارد.

Twitter: برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات و اخبار و پیوندها به وب سایت خود بهترین گزینه است.

LinkedIn: بهترین شبکه اجتماعی برای B2B ، مخصوصاً برای متخصصان. بستری کاملاً متفاوت از سایر شبکه های اجتماعی که رسمی تر است.

Pinterest: ایده آل برای کسب و کار عمدتا بصری ، مانند، طراحی لباس، مد و هنرمندان یا اطمینان حاصل کنید که تصاویر محصول شما برای خرید افراد به وب سایت شما پیوند دارند.

Youtube: بهترین مکان برای محتوای ویدئویی ! برای آگاهی از برند بسیار عالی است.

کسب و کارهای کوچک در شبکه های اجتماعی

۷. با برند خود صادق باشید.

چیزی که خدمات برند شما را شامل نمی شود نگویید! به یاد داشته باشید، هنگامی که در رسانه های اجتماعی فعالیت دارید، نماینده کسب و کار خود هستید.

۸. محتوای بصری بیشتری در شبکه های اجتماعی ایجاد کنید.

تصاویر به خصوص در شبکه های اجتماعی اینستاگرام و پینترست بسیار مهم هستند.از تصاویر تا آنجا که می توانید استفاده کنید اما اطمینان حاصل کنید که کیفیت آنها خوب باشد. ابزار رایگان مانند Canva برای طراحی محتوای تصویری بسیار خوب است.

۹. بعد انسانی خود را نشان دهید.

دیگر مردم به شرکت های بزرگ اعتماد ندارند، آنها می خواهند کارکنان را ببینند. این باعث بوجود آمدن اعتماد شده و آنها ارتباط برقرار می کنند.

۱۰. زمان بندی خود را دقیق انجام دهید.

دریابید بهترین زمان فعالیت در شبکه های اجتماعی چه زمانی است. شما می توانید این کار را بر اساس تحقیقات انجام شده توسط دیگران، مطابق با کسب و کار کوچک خود انجام دهید. همچنین در طول هفته یک روز خاصی را برای تحلیل وضعیت خود در شبکه های اجتماعی اختصاص دهید.

۱۱.  CTA) Call To Action) را مشخص کنید.

CTA (دکمه فراخوانی) در واقع کاری است که شما می خواهید شخص پیام بازاریابی شما را بخواند (خواه آن را یک پیام رسانه اجتماعی ، صفحه وب سایت ، ایمیل یا تبلیغات) انجام دهد. اگر CTA در پست شبکه اجتماعی یا پروفایل خود دارید، به طور دقیق آنچه را که می خواهید مشتری انجام دهد مشخص کنید. آیا آنها باید به وب سایت شما بروند؟ محتوای ویدئویی مشاهده کنند؟ مسابقه یا رقابتی را شروع کنند؟ محصول بخرند؟

۱۲. سرمایه گذاری در تبلیغات پولی

اگر هدف را مشخص نکنید پولتان را هدر داده اید! شما باید بدانید که می خواهید به چه هدفی برسید (هدف خود) ، دنبال کننده بیشتر (آگاهی از نام تجاری) ، خرید بیشتر (یا تبدیل به مشتری) ، بازخورد مشتری یا پاسخ به نظرسنجی

هدف شما باید SMART باشد:

اهداف Smart

(Specific) خاص – به عنوان مثال ۵۰۰ دنبال کننده جدید در شبکه های اجتماعی

(Measurable) قابل اندازه گیری – به عنوان مثال می توانید تعداد دنبال کننده های جدید را با معیارهای خود بسنجید.

(Accesablity) قابل دستیابی – به عنوان مثال ۵۰۰ دنبال کننده جدید از یک پست (یا یک سری از پست های تبلیغاتی) باید قابل دستیابی باشند.

(Relavant) مربوط – به عنوان مثال به فقط دنبال جذب فالوور نباشید. دنبال کننده های شما باید با برند شما ارتباط داشته باشند. در غیر این صورت فاقد ارزش است.

(Timely) به موقع – به عنوان مثال ۵۰۰ دنبال کننده جدید در هفت روز.

۱۳. مخاطبان خود را نخرید!

اگر می خواهید پول خرج کنید ، یک تبلیغ مناسب و با هزینه مناسب را انجام دهید. ترکیبی از حساب های جعلی (رباتها) و افراد واقعی که هرگز از برند شما خرید نمی کنند هیچ سودی برای کسب و کار شما ندارد. زمان خود را در تلاش برای مواردی که امکان تبدیل به مشتری ندارند هدر نکنید.

۱۴.  از مسابقات، تخفیف ها و هدیه استفاده کنید.

با این استراتژی شناخت خود را از مخاطب بهبود می بخشید. علایق و سلیقه های مشتری در برگزاری مسابقات مهم است.

۱۵. به طور صحیح از هشتگ در شبکه های اجتماعی استفاده کنید.

هشتگ در اکثر شبکه های اجتماعی برای رشد هستند. آنها اساساً زبان خودشان را دارند. از هشتگ های عمومی استفاده نکنید. هشتگ محبوب کسب و کار خود را استفاده کنید.

۱۶. قدرت محتوای تولید شده توسط کاربر را دست کم نگیرید.

UGC (محتوای تولید شده توسط کاربر) کاملاً خارق العاده است. این باعث می شود مخاطب شما احساس فعالیت بیشتری داشته باشد و باعث می شود خودتان در ایجاد محتوا صرفه جویی کنید! مردم به محتوای تولید شده توسط کاربر بیشتر اعتماد دارند.

۱۷. مراقب رقبا باشید.

رقبای شما چه کاری انجام می دهند، چگونه آنها خود را در شبکه های اجتماعی نشان می دهند؟ اطمینان حاصل کنید که خود را از بقیه جدا کرده اید و متمایز از رقبا هستید. با پیگیری رقبا می توانید بفهمید مشتریان در مورد رقبای خود چه می گویند، مشتریان ناراضی را مشاهده کرده و آنها را به سمت خود بکشانید.

۱۸.  لذت ببرید!

کار بازاریابی و تبلیغات در شبکه های اجتماعی پیچیدگی خاص خود را دارد اما در نهایت ، رسانه های اجتماعی سرگرم کننده هستند! پس لذت ببرید!