بازاریابی ایمیلی و بازاریابی شبکه های اجتماعی؛ نقطه متقابل همدیگر؟

امروز صبح با یک ایمیل تبلیغاتی از طرف نت برگ (وبسایت تخفیف) بیدار شدم!

ایمیل تبلیغاتی نت برگ

بعد از کلیک روی ایمیل ، اینستاگرام نت برگ را بررسی کردم و همان تبلیغ را دیدم ، به علاوه اظهارات مشتریان در مورد محصولات ، که مرا متقاعد به خرید می کند. در نهایت، اگر بازاریابی ایمیلی در کنار شبکه های اجتماعی به درستی برنامه ریزی شود، می توانند مخاطب را به سمت خرید و وفاداری به برند سوق داد.

اگرچه احتمالاً احساس کرده اید که بازاریابی ایمیلی و شبکه های اجتماعی در تقابل با اهداف طیف بازاریابی هستند، بدون شک این دو استراتژی با همکاری هم مزایای تبلیغات بعدی بازاریابی شما را افزایش می دهند. در بلاگ این هفته هوداد، ما می خواهیم به این موضوع بپردازیم که چگونه شبکه های اجتماعی و ایمیل مارکتینگ باهم ترکیب شوند تا اهداف بازاریابی کسب و کار شما به نتیجه برسد.

بازاریابی شبکه های اجتماعی

بازاریابی شبکه های اجتماعی بهترین استراتژی برای تبلیغ محتوای خود می باشد که شامل کانال های رسانه های اجتماعی از جمله توییتر ، اینستاگرام ، فیس بوک و یوتیوب است. برای افزایش لید و افزایش آگاهی از برند، محتوا باید متناسب با مشخصات هر کانال تنظیم شود. بازاریابی نیز باید پاسخگوی نیاز مخاطبان در آن رسانه باشد. به عنوان مثال ، شما می خواهید برای اینستاگرام تصاویری با کیفیت بالا و کپشن کوتاه داشته باشید، برعکس در لینکدین داستان سرایی راهی برای پیشبرد اهداف است.

یکی از مزایای بازاریابی شبکه های اجتماعی این است که ۳/۲ میلیارد نفر در سراسر جهان از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند. چه چالشی وجود دارد؟ با این آمار رسیدن به سرچ ارگانیک سخت تر می شود. در حالی که بازاریابان شبکه های اجتماعی دیگر نمی توانند به سرچ ارگانیک اعتماد کنند، با این حال در مقایسه با بازاریابی ایمیل هنوز راهی مناسب برای تبلیغات است. کانال های اجتماعی به کسب و کارها اجازه می دهند تا مستقیماً با مشتریان درگیر شوند، بنابراین وفاداری به برند ایجاد می شود. محتوای سرگرم کننده و جذاب، مانند ویدئو لایو کانال های خاص بازاریابی در شبکه های اجتماعی هستند. به عنوان مثال ، شرکت فناوری Dell از شبکه های اجتماعی برای تبلیغ لپ تاپ جدید خود در “روز ملی قهوه” ، که یک روز رسمی در تقویم است، با الهام از شبکه های اجتماعی پست تبلیغاتی خود را گذاشت.

نمونه تبلیغ استفاده از شبکه های اجتماعی

ایمیل مارکتینگ

اکنون که  بررسی کردیم بازاریابی شبکه های اجتماعی چقدر مهم است، نوبت به آن ایمیل هایی می رسد که هر روز صبح دریافت می کنم. از آنجایی که من با رضایت کامل برای دریافت ایمیل از کسب و کارهای مختلف ثبت نام کردم، این برند ها با ارائه محتوای مفید برای ایجاد وفاداری از طریق بازاریابی ایمیل می توانند به صندوق ورودی من وارد شوند. بازاریابی از طریق ایمیل فرایندی است که به صروت مستقیم اجزای مختلف بازاریابی را برای کسانی که در آن محتوا مشترک شده اند، ارسال می کند. به عنوان مثال ، یک مشتری دیجی کالا ممکن است برای دریافت خبر های محصولات جدید در هنگام ورود، در خبرنامه ثبت نام کند.

تقریباً ۳/۸ میلیارد نفر در روز خود را با بررسی ایمیل خود شروع می کنند. به علاوه ، ۶۰٪  از این تعداد ترجیح می دهند مقالات بازاریابی را از طریق ایمیل دریافت کنند. چرا ایمیل مارکتینگ ؟ چون دو سوم مشتریانی که ایمیل دریافت می کنند عملی را مانند خرید انجام می دهند و این برای کسب و کارهای نو پا، به عنوان نتیجه مستقیم بازاریابی ایمیلی می باشد. در نهایت با یک نرخ بازگشت (ROI) ۴۰۰٪ به معنی این است که برای هر ۱ دلار هزینه ، انتظار بازگشت ۴۴ دلاری را داشته باشید) یک معامله شیرین است! پس شما باید چگونگی استفاده از هر دو روش برای به حداکثر رساندن منافع کمپین بازاریابی خود را بیاموزید.

استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی و بازاریابی ایمیلی را چطور ترکیب کنیم؟

به عنوان یک برند، پست کردن لینک ایمیل کسب و کارتان در شبکه های اجتماعی یک روش نه چندان مطلوب است. روشهای جذاب دیگری وجود دارد که می توانید برای ترکیب هر دو استراتژی بازاریابی، تجربه مشتری را لذت بخش کنید. بازاریابی در شبکه های اجتماعی مشتریان بالقوه جدیدی را به خود جلب می کند و آگاهی از برند را تقویت می کند. استراتژی ایمیل مارکتینگ روی مصرف کنندگان وفادار متمرکز شده و آن روابط را بهبود می بخشد. این موارد مثبت می تواند استراتژی های شما در تبلیغات را آشکار بسازند و فیدبک های مثبتی دریافت نمایید. با درج لینک پروفایل شبکه های اجتماعی در ایمیل های تبلیغاتی، می توانید فرصت های جدیدی را برای آشنایی با برند و محتوای کسب و کارتان ایجاد کنید.به عنوان مثال در ایمیل تبلیغاتی نت برگ انواع کانال های ارتباطی آورده شده است.

محتوای ایمیل باید خوانندگان را تشویق کند تا درباره محصولات شما اطلاعات بیشتری کسب کنند. پیوندهای به صفحات اجتماعی کسب و کارتان از مشتری دعوت می کند تا آنها را بررسی کرده و ارتباط برقرار کنند. برای دستیابی به مشتری یک رویکرد جامع برای بازاریابی دیجیتال، هم از طریق شبکه های اجتماعی و هم برای بازاریابی ایمیلی روشی خلاقانه می باشد. این دو باهم به خوبی نتیجه بخش خواهند شد.

در بستر  شبکه های اجتماعی کسب و کارها می‌توانند ارتباط خودشان را کاربران نزدیک‌تر کرده و نظر، پیشنهاد و انتقاد آنها را به صورت مستقیم مشاهده و دریافت کنند. در بازاریابی رسانه های اجتماعی یک کسب و کار می‌تواند با ارائه محتوا مرتبط، مفید و کاربردی، کاربران را جذب کرده و همچنین کاربران (و مشتریان قدیمی) خود را وفادارتر کند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های رسانه های اجتماعی، قابلیت به‌ اشتراک گذاری محتوا است. از این طریق می‌تواند با یک برنامه بازاریابی درست و هدفمند، به‌سرعت در هر رسانه اجتماعی کاربر جذب کرد. با افزایش کاربران شبکه‌های اجتماعی، بسیاری دیگر دوران ایمیل مارکتینگ را تمام شده خطاب می‌کردند و می‌گفتند که باید به شبکه‌های اجتماعی برای بازاریابی روی بیاوریم.

همچنین این مسئله وقتی در ایران پررنگ‌تر بود زیرا کمتر کسی ایمیل خود را چک می‌کرد اما شاید روزانه چندین بار به حساب شبکه‌های اجتماعی خود سر می‌زند. اما یک نکته مهم وجود دارد و این است که شبکه‌های اجتماعی افراد تغییر می‌کند و هر بازه‌ زمانی در یکی فعال هستند اما ایمیل آنها تغییر نکرده و با همان ایمیل حساب شبکه اجتماعی می‌سازند. با دانستن این نکات و ترکیب این دو استراتژی، اهداف بازاریابی کسب و کارتان قابل دستیابی خواهد شد.