امروزه کارمندان به آن اندازه که حقوق و مزایا برایشان اهمیت دارد، داشتن فرهنگ سازمانی عالی نیز در انتخابشان مهم است. در بلاگ امروز هوداد، به اهمیت این موضوع و نمونه های موفق در دنیا پرداخته می شود.

هر شرکت طبیعتاً فرهنگ خاص خود را اجرا می کند و برای اینکه بدانید چه نکاتی را رعایت می کنند باید شرکت های مختلفی را امتحان کرده و برای سازمان خود شخصی سازی کنید. شرکت ها با پروتکل تنظیم شده خود تعریف می شوند. این همان چیزی است که فرهنگ شرکت را می سازد. آنها توصیف می کنند که چگونه باورهای شرکت در تجربه کارمندان و مشتریان منعکس می شود. در ادامه چند شرکت بزرگ را بررسی می کنیم که فرهنگ سازمانی الهام بخش را دنبال می کنند.

زاپوس (Zapoos)

zappos culture

شرکت زاپوس که در کنار فروش آنلاین کفش، به خاطر فرهنگی که دارد به شهرت رسیده است. کار با یک مصاحبه‌ی تناسب فرهنگی آغاز می‌شود. مصاحبه‌ای که ۵۰ ٪ در استخدام اشخاص مؤثر است. به پرسنل جدید ۲۰۰۰ دلار پیشنهاد می‌شود تا اگر بعد از اولین هفته از آموزش‌ها فکر می‌کنند این کار مناسب آنها نیست، استعفا دهند. در هر عضو از تیم  ۱۰ ارزش اصلی نهادینه می‌شود. ارتقای پرسنل با توجه به گذراندن آزمون‌های مهارتی و نشان دادن ظرفیت‌های بالا اتفاق می‌افتد، نه بر اساس سیاست‌های اداری. بخشی از بودجه‌ی شرکت صرف ساختن تیم‌های پرسنلی و ارتقای فرهنگ سازمانی می‌شود.

رویکرد Zappos نسبت به فرهنگ سازمانی با ارائه‌ مزایای بالا و فراهم کردن محیط کاری جذاب و شاد موجبات رضایت مشتریان را فراهم می‌کند. زمانی که فرهنگ شرکت درست باشد، به طور خودکار سطح بالایی از خدمات به مشتری و برند به وجود می‌آیند. مهم‌ترین معیار برای استخدام در این شرکت، تناسب فرهنگی است. آنها توانسته‌اند فرهنگ سازمانی را به‌خوبی اجرا کنند و تناسب داشتن با این فرهنگ، مهم‌ترین معیاری است که مدیران در زمان استخدام نیروهای جدید در نظر می‌گیرند. این موجب ارتقای فرهنگ می‌شود، پرسنل را خوشحال می‌کند و در نهایت، به رضایت مشتری ختم می‌شود.

گوگل

Google culture

نام گوگل سال‌هاست که همواره با فرهنگ همراه بوده و بسیاری از مزایایی که استارت‌آپ‌ها اکنون برای پرسنل خود می‌گذارند را ابتدا گوگل بنیان‌گذاری کرده است. در گوگل، جرقه زدن ایده مهم است. کارمندان، که با نام «Googlers» شناخته می شوند، به داشتن خلاقیت و نوآوری تشویق می شوند. نوآوری هدف بزرگ شرکت است و به همین دلیل گوگل آزمایشگاه X را راه اندازی کرده است. یک فضای آزمایشگاهی که در آن کارمندان می توانند آزمون و خطا کنند که در اینجا شکست به عنوان یک تجربه یادگیری برای رشد معنا پیدا می کند. بدون داشتن استرس و نگرانی از انجام کار اشتباه، کارمندان می توانند احساس کنند که در رسیدن به اهداف خود از حمایت شرکت برخوردار بوده و تا آخرین توان تلاش خود را انجام می دهند.

فرهنگ گوگل

فرهنگ سازمانی شرکت گوگل بازتاب رضایت مشتری از طریق خوشنود ساختن کارمندانش است. این تمرکز بر انعطاف پذیری، مشارکت، توسعه و خلاقیت است. با تمرکز بر روی این موارد ، گوگل فرهنگی را ایجاد کرده است که بر همکاری و پیشرفت متمرکز است.

Googlers می توانند از انعطاف پذیری در انتخاب نحوه کار و امکانات دفاتر کاری خود با فراهم بودن بازی های ویدیویی و مکان هایی برای استراحت لذت ببرد. فضاهای دیگر شرکت مانند آشپزخانه و اتاق های جلسات ، مکانی برای گردهم آوردن کارمندان است که با استفاده از ترکیب فضا با انسان، بهره وری را بالا می برد.

از ویژگی های منحصر به فرد فرهنگ گوگل برنامه “Googler to Googler” است. در این برنامه روی توسعه تیم و همکاری مشترک توجه می شود. Googlers فرصتی را برای آموزش یکدیگر در ساخت مهارت از یوگا گرفته تا مدیریت تیم فراهم می آورند. حتی بزرگ ترین شرکت و بهترین فرهنگ نیز نیاز دارد تا برای رفع نیازهای تیمِ روبه‌رشدِ شرکت، خود را بازبینی کند و فرهنگ سازمانی منسجم تری را پیاده سازی کند.

 

آمازون

Amazon culture

بیشترین تمرکز در آمازون، از نظر فرهنگ سازمانی شرکت، خلق یک تجربه عالی برای مشتری است. برای دستیابی به این هدف آمازون استانداردهای بالایی را مبتنی بر فرهنگ اتخاذ می کند.

کارمندان تشویق می شوند بهترین عملکرد خود را ارائه دهند. برای کمک به این امر، آمازون قانون “دو پیتزا” را اجرا می کند: تیم ها باید به اندازه کافی کوچک باشند که با دو پیتزا تغذیه شوند. این رویکرد به مدیران کمک می کند تا رابطه ای شخصی تر با تیم خود ایجاد کنند، پشتیبانی کافی را ارائه دهند و بهره وری شرکت را حفظ کنند.

آمازون با نوآوری و تعالی هدایت می شود. علاوه بر این ، انتظارات بالا از مشتریان بر انگیزه کارکنان برای ایجاد تجربیات با کیفیت بالا تأثیر می گذارد. این رویکرد باعث جذب کارکنان بالقوه می شود که خود را در برند شرکت می بینند و می خواهند بهترین خدمات ممکن را به مشتریان ارائه دهند.

بسیاری از این شرکت‌ها، حقوق و مزایای یکسانی را ارائه می‌دهند اما فرهنگ سازمانی به طور کامل توسط این عوامل تعیین نمی‌شود. یکی از بخش‌های مهم فرهنگ سازمانی، نحوه‌ی رفتار با کارمندان، ارائه‌ی بخشی از مالکیت شرکت به آنها و نشان دادن اعتماد به آنهاست. توجه داشته باشید توجه به فرهنگ سازمانی بدون لحاظ کردن ملاحظات نیروی کار (مانند ایمنی، قوانین، مقررات) می‌تواند منجر به سوءاستفاده شود یا موقعیت‌هایی را به وجود آورد که کارمندان احساس راحتی نکنند. حتی بهترین نمونه از فرهنگ در فهرست بالا نیز در درون خود افرادی را دارد که از آن بدگویی کنند. به یاد داشته باشید که بهترین فرهنگ، آن است که به تمامی کارمندان احساس امنیت و آسایش دهد و هیچ‌گاه آنها را مجزا یا ناراحت نکند. تمرکزِ صرف روی تناسب فرهنگی موجب می‌شود استخدام کارمندانی که فرهنگی متفاوت از سازمان شما دارند سخت شود، حتی اگر به عنوان یک سرمایه و یک وزنه‌ی متعادل کننده در شرکت شما مفید باشند. اگر تیمی یکدست دارید که به یک شکل فکر و عمل می‌کنند، بدانید که فرهنگ سازمانیِ شما نیازمند کمی تغییر است.